Treceți la conținutul principal

Meditând la opera lui J.R.R. Tolkien.... partea a II-a

 Care este tema principală a Stăpânului Inelelor?
Problema ”Schimbării Subiectului” la J.R.R. Tolkien

Într-o primă fază am putea să fim tentați să credem faptul că tema centrală a Stăpânului Inelelor ar ținea de goana nebunească, care se dă între principalele personaje, pentru posesia asupra Inelului Puterii (acesta urmând să fie ori distrus, ori folosit pentru a înrobi oamenii din Middle-Earth). Dar dacă studiem mai atent această capodoperă a lui JRR Tolkien, vom observa faptul că nu acesta este tema principală a cărții. 
Vedem în Silmarillion faptul că, la început, Sauron era unul dintre maiari, ei fiind slujitorii valarilor. Dar la un momentdat el este corupt de către Melkor (Morgoth Bauglir). Dorința lui Sauron de mărire i-a adus acestuia pieirea... și aceasta l-a corupt până când din interiorul lui a dispărut și cea mai mică urmă a purității vieții de maiar. Și o urmare a acestei dorințe este crearea inelelor puterii și a Inelului Suprem, acestea fiind un instrument prin care Sauron dorea să cucerească întreaga lume. 
Deci problema a apărut ca și o variație negativă a schimbării subiectului. Un suflet care trăiește în puritate este corupt și îi aduce purtătorului său o viață trăită pe tărâmul etern al existenței perfide.
Rezolvarea problemei inițiale (coruperea spiritului lui Sauron) se poate face tot prin schimbarea subiectului... dar de data aceasta printr-o schimbare pozitivă a subiectului. Inelul Suprem poate fi distrus doar de către o persoană care își învinge natura sufletului, acesta tinzând spre corupție. Dacă o persoană ar avea în mână un obiect prin care ar putea să conducă lumea, oare nu ar fi tentat să-l folosească? Inelul lui Sauron mărea puterea ispitei care ataca sporitul uman... regele Isildur a fost corupt de către acest Inel. Boromir, marele cavaler din Rohan, la fel, inclusiv inofensivul hobbit numit Smeagol a fost orbit de puterea acestui inel.  
Acest inel nu va fi distrus până când o persoană nu va reuși să efectueze o schimbare a subiectului. Aici este cheia romanului: din cauza unei schimbări a subiectului, Sauron este corupt. Dar în același timp o persoană trebuie să fie supusă aceleiași probe a schimbării subiectului. Dar această persoană trebuie să reziste tentației de corupere și să reușească să reziste tentației care l-a corupt pe Sauron. 
Pe Sauron puterea sinelui l-a distrus. Dorința lui de a stăpâni l-a dus la pierzare. El s-a pus înaintea celorlalți, a refuzat să-i servească pe alții și din această cauză în interiorul lui ceva s-a schimbat.
În schimb Frodo și Sam și-au abandonat sinele, au acceptat sacrificiul și erau gata să-și dea viața pentru binele prietenilor lor. Din această cauză, în interiorul lor, s-a schimbat ceva... și această schimbare din interiorul subiectului i-a dat putere acestuia să distrugă Inelul. Doar o persoană fără ego putea să distrugă un obiect (Inelul Suprem) care ar fi dus la împlinirea dorințelor ego-ului. 
Deci tema principală a ”Stăpânului Inelelor” nu este legată de cursa pentru stăpânirea Inelului ci de schimbările care au loc în interiorul personajelor principale (schimbarea subiectului).

Update: data viitoare voi scrie despre personajul principal al capodoperei...

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre traducerea cărților din seria ”Harry Potter”

       U răsc căr ț ile din seria Harry Potter. Dar nu pe cele scrise de JK Rowling ci pe cele traduse în română. Pur   ș i simplu nu pot fi citite   ș i senza ț ia pe care o ai atunci când le parcurgi  se aseamănă cu mestecatul nisipului.      Ceea ce nu a în ț eles stimabila traducătoare este faptul că Harry Potter nu este o carte destinată exclusiv copiilor, la fel cum nici Stăpânul Inelelor (o altă capodoperă a genului fantasy) nu este o carte adresată doar tinerilor. Seria Harry Potter fără nici o problemă poate fi încadrată în categoria bildungsroman-ului. De aceea nu o în ț eleg pe traducătoare atunci când aceasta spune că a tradus substantivele proprii fiindcă copii nu în ț eleg foarte bine actiunea din cauza   termenilor engleze ș ti.  Această concepție este ciudată pentru că procentul copiilor (între 5-15 ani) care cunosc engleza este mai mare decât procentul vorbitorilor adul ț i de engleză (25-40 ani). Totu ș i trăim in   ț ara unde engleza se studiază chiar   ș i la grădi

A fost Andrei Șaguna mason?

Dacă ar fi să fim cinstiți, am spune că nu știm (cu siguranță). Noi putem doar să speculăm. Cel mai frecvent argument adus în sprijimul acestei teorii, este faptul că el purta la piept, în portretele oficiale, crucea malteză. Analizând această problemă vedem că asistăm la o confuzie. Ordinul Suveran de Malta (sau Cavalerii Ioaniți) nu are nimic de a face cu Masoneria. Este grav să confunzi cavalerii de Malta cu masoneria, această situație aseamănându-se cu confuzia dintre poliție și armata. Crucea malteză era (și este) des folosită în insignii, decorații și alte simboluri oficiale ale statelor din sec 19.  Ce sunt acele decorații pe care el le purta?  .       Șaguna poartă la gât, legată la capătul unui lanţ de aur, o cruce pectorală – însemn al demnităţii arhiepiscopale, care-i conferă, prin tradiţie, dreptul de „stavrofor”     Fixată pe o panglică roşie tivită cu alb, distincţia – cizelată în forma unei cruci de aceleaşi două culori, surmontată de o coroană aurită şi unită d

Este ”Harry Potter” o carte pentru copii ?

O scrisoare trimisă de JK Rowling agentului ei literar. Click pentru mărire... . Astăzi majoritatea oamenilor consideră că seria cărților ”Harry Potter” este destinată copiilor. Jo Rowling scrie cu mâna ei în scrisoarea din stânga faptul că seria este destinată copiilor cu vârsta de 9 - 12 ani. Deci... caz închis? Nu, nici pe departe. După părerea mea ”Harry Potter” este un bildungsroman , romanul formării unei personalități. Într-adevăr el a fost conceput ca și o serie pentru copii, dar acest lucru a fost gândit înaintea scrierii efective a întregii serii de 7 cărți. Dacă gândim întrebarea din perspectiva primului roman (singurul care era scris când Jo a scris această scrisoare) putem spune cu siguranță faptul că avem de a face cu un roman pentru copii. Dar dacă citim ultimele două romane ( HP and half-blood prince & HP and the deathly hallows) nu mai putem să zicem că aceste cărți sunt pentru copii. Într-adevăr seria ar trebui începută de un copil de 10-12 ani, dar ea ar tre