Treceți la conținutul principal

Împăratul muștelor sau „zoon politikon” - o scurtă perspectivă freudiană




Despre „Lord of the flies” s-au scris sute de recenzii și comentarii. La ce este bună o nouă analiză? Pentru că analiza mea nu corespunde cu interpretările citite prin alte părți. În spațiul anglo-saxon se pune un accent deosebit pe interpretarea politică. Ralph reprezintă binele și democrația, iar Jack este o forță malefică  și o întruchipare a regimurilor totalitare. Ei spun că acțiunile lui Jack sunt doar o reflecție a modalităților prin care totalitarismul ajunge la putere. Această interpretare pornește de la o declarație a autorului: „if you land with a group of little boys, they are more like a scaled-down version of society”. Dar viața socială nu se rezumă doar la politică, iar autorul vrea să reveleze resorturile psihice ale oamenilor care trăiesc într-o colectivitate, nu comportamentul politic. Dacă vezi în Ralph un personaj pozitiv și în Jack personajul negativ… mai citește încă o dată romanul.
Taica Freud spunea că progresul omului prin viață este determinat de două forțe: Id-ul și superego. Id-ul, sau inconștientul, reprezintă partea dezorganizată a psihicului uman și este sediul pornirilor instinctuale. Id-ul nu cunoaște judecăți de valoare, nu are bine , rău sau judecăți morale. Principalele forțe care guvernează această zonă sunt Eros (sexualitate, libido) și Thanatos (pulsiuni ale morții și agresivității) Superego-ul reprezintă internalizarea  setului de reguli sociale predate în școală sau impuse de părinți. Super-egoul țintește perfecțiunea și excelența. Id-ul și super-egoul sunt forțe contradictorii. Id-ul vrea gratificare imediată (perspectivă pe termen scurt), pe când super-egoul dorește să împingă omul înspre o comportare socială acceptabilă (perspectivă pe termen lung).
Regulile sociale sunt respectate de către om în condițiile conviețuirii sociale normale (ciclul: trezit, școală/serviciu, obligații casnice, seara în familie, relaxare, somn, hrană, sex). În condițiile absenței conviețuirii sociale, ghidarea super-egoului se diminuează și Id-ul preia controlul. Omul civilizat dispare, omul instinctual facându-și apariția. Un grup de academicieni care zboară timp de trei luni înspre Marte, vor avea preocupări intelectuale firești (atâta timp cât trăiesc în interiorul unei realități sociale unanim acceptate). Dacă aceștia vor naufragia timp de 3 luni în jungla amazoniană, preocupările lor intelectuale vor dispărea (din cauza absenței valorilor sociale în care aceștia s-au format).
Copiii din roman, într-o primă fază, trăiesc într-o aparentă societate. Scăldatul era principala preocupare a celor mai mulți puști. Apelurile disperate ale lui Ralph de a construi adăposturi și de a menține un foc de semnalizare permanent nu doau roade.
Două evenimente schimbă această realitate. Necesitatea uciderii animalelor pentru hrană și apariția Bestiei. Încet, încet psihicul loc se mută dinspre super-ego înspre Id. Jack este primul care face tranziția, ultimul fiind  Ralph (acesta participând la uciderea ritualică a lui Simon). Ei nu se sălbăticesc, nu devin primitivi, ci se adaptează noilor realități. Nu există personaje negative sau pozitive, ci doar adaptare la noile realități sociale. De ce nu putem vorbi despre o cădere în sălbăticie? Pentru că la apariția marinarilor, psihicul lor sare iarăși înspre super-ego, pentru că marinarii reprezintă pentru copii o nouă intrare în societate. Un om normal se comportă civilizat în societate. Când dispare contextul social, acea persoană este capabilă de fapte groaznice. El când se va întoarce în societate, își va relua comportamentul normal.
Care este mesajul romanului? Maybe there is a beast…maybe it's only us” (Simon). Oamenii nu se nasc perfecți  și nu societatea îi corupe pe (cum ziceau luminiștii francezi). Societatea umană este bestială și necivilizată pentru că așa suntem noi. Nu societatea ne face monștrii, ci noi dăm tonul realităților sociale. Omul este un „zoon politikon”, zicea Aristotel, adică un animal social. Omul este și devine om doar în condițiile conviețuirii într-un polis guvernat de legi și cutume sociale unanim acceptate. Dacă aceste constrângeri dispar, omul își pierde umanitatea și devine (temporar sau definitiv) un …. animal…

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre traducerea cărților din seria ”Harry Potter”

       U răsc căr ț ile din seria Harry Potter. Dar nu pe cele scrise de JK Rowling ci pe cele traduse în română. Pur   ș i simplu nu pot fi citite   ș i senza ț ia pe care o ai atunci când le parcurgi  se aseamănă cu mestecatul nisipului.      Ceea ce nu a în ț eles stimabila traducătoare este faptul că Harry Potter nu este o carte destinată exclusiv copiilor, la fel cum nici Stăpânul Inelelor (o altă capodoperă a genului fantasy) nu este o carte adresată doar tinerilor. Seria Harry Potter fără nici o problemă poate fi încadrată în categoria bildungsroman-ului. De aceea nu o în ț eleg pe traducătoare atunci când aceasta spune că a tradus substantivele proprii fiindcă copii nu în ț eleg foarte bine actiunea din cauza   termenilor engleze ș ti.  Această concepție este ciudată pentru că procentul copiilor (între 5-15 ani) care cunosc engleza este mai mare decât procentul vorbitorilor adul ț i de engleză (25-40 ani). Totu ș i trăim in   ț ara unde engleza se studiază chiar   ș i la grădi

A fost Andrei Șaguna mason?

Dacă ar fi să fim cinstiți, am spune că nu știm (cu siguranță). Noi putem doar să speculăm. Cel mai frecvent argument adus în sprijimul acestei teorii, este faptul că el purta la piept, în portretele oficiale, crucea malteză. Analizând această problemă vedem că asistăm la o confuzie. Ordinul Suveran de Malta (sau Cavalerii Ioaniți) nu are nimic de a face cu Masoneria. Este grav să confunzi cavalerii de Malta cu masoneria, această situație aseamănându-se cu confuzia dintre poliție și armata. Crucea malteză era (și este) des folosită în insignii, decorații și alte simboluri oficiale ale statelor din sec 19.  Ce sunt acele decorații pe care el le purta?  .       Șaguna poartă la gât, legată la capătul unui lanţ de aur, o cruce pectorală – însemn al demnităţii arhiepiscopale, care-i conferă, prin tradiţie, dreptul de „stavrofor”     Fixată pe o panglică roşie tivită cu alb, distincţia – cizelată în forma unei cruci de aceleaşi două culori, surmontată de o coroană aurită şi unită d

Este ”Harry Potter” o carte pentru copii ?

O scrisoare trimisă de JK Rowling agentului ei literar. Click pentru mărire... . Astăzi majoritatea oamenilor consideră că seria cărților ”Harry Potter” este destinată copiilor. Jo Rowling scrie cu mâna ei în scrisoarea din stânga faptul că seria este destinată copiilor cu vârsta de 9 - 12 ani. Deci... caz închis? Nu, nici pe departe. După părerea mea ”Harry Potter” este un bildungsroman , romanul formării unei personalități. Într-adevăr el a fost conceput ca și o serie pentru copii, dar acest lucru a fost gândit înaintea scrierii efective a întregii serii de 7 cărți. Dacă gândim întrebarea din perspectiva primului roman (singurul care era scris când Jo a scris această scrisoare) putem spune cu siguranță faptul că avem de a face cu un roman pentru copii. Dar dacă citim ultimele două romane ( HP and half-blood prince & HP and the deathly hallows) nu mai putem să zicem că aceste cărți sunt pentru copii. Într-adevăr seria ar trebui începută de un copil de 10-12 ani, dar ea ar tre