Despre „Lord of the flies” s-au scris sute de recenzii și comentarii. La
ce este bună o nouă analiză? Pentru că analiza mea nu corespunde cu interpretările
citite prin alte părți. În spațiul anglo-saxon se pune un accent deosebit pe
interpretarea politică. Ralph reprezintă binele și democrația, iar Jack este o
forță malefică și o întruchipare a
regimurilor totalitare. Ei spun că acțiunile lui Jack sunt doar o reflecție a
modalităților prin care totalitarismul ajunge la putere. Această interpretare
pornește de la o declarație a autorului: „… if you land with a group
of little boys, they are more like a scaled-down version of society”. Dar
viața socială nu se rezumă doar la politică, iar autorul vrea să reveleze
resorturile psihice ale oamenilor care trăiesc într-o colectivitate, nu
comportamentul politic. Dacă vezi în Ralph un personaj pozitiv și în Jack
personajul negativ… mai citește încă o dată romanul.
Taica
Freud spunea că progresul omului prin viață este determinat de două forțe: Id-ul și superego. Id-ul, sau inconștientul, reprezintă partea dezorganizată
a psihicului uman și este sediul pornirilor instinctuale. Id-ul nu cunoaște
judecăți de valoare, nu are bine , rău sau judecăți morale. Principalele forțe
care guvernează această zonă sunt Eros (sexualitate, libido) și Thanatos
(pulsiuni ale morții și agresivității) Superego-ul reprezintă internalizarea setului de reguli sociale predate în școală
sau impuse de părinți. Super-egoul țintește perfecțiunea și excelența. Id-ul și
super-egoul sunt forțe contradictorii. Id-ul vrea gratificare imediată
(perspectivă pe termen scurt), pe când super-egoul dorește să împingă omul
înspre o comportare socială acceptabilă (perspectivă pe termen lung).
Regulile
sociale sunt respectate de către om în condițiile conviețuirii sociale normale (ciclul:
trezit, școală/serviciu, obligații casnice, seara în familie, relaxare, somn,
hrană, sex). În condițiile absenței conviețuirii sociale, ghidarea
super-egoului se diminuează și Id-ul preia controlul. Omul civilizat dispare,
omul instinctual facându-și apariția. Un grup de academicieni care zboară timp
de trei luni înspre Marte, vor avea preocupări intelectuale firești (atâta timp
cât trăiesc în interiorul unei realități sociale unanim acceptate). Dacă
aceștia vor naufragia timp de 3 luni în jungla amazoniană, preocupările lor
intelectuale vor dispărea (din cauza absenței valorilor sociale în care aceștia
s-au format).
Copiii
din roman, într-o primă fază, trăiesc într-o aparentă societate. Scăldatul era
principala preocupare a celor mai mulți puști. Apelurile disperate ale lui
Ralph de a construi adăposturi și de a menține un foc de semnalizare permanent
nu doau roade.
Două
evenimente schimbă această realitate. Necesitatea uciderii animalelor pentru
hrană și apariția Bestiei. Încet, încet psihicul loc se mută dinspre super-ego
înspre Id. Jack este primul care face tranziția, ultimul fiind Ralph (acesta participând la uciderea
ritualică a lui Simon). Ei nu se sălbăticesc, nu devin primitivi, ci se
adaptează noilor realități. Nu există personaje negative sau pozitive, ci doar
adaptare la noile realități sociale. De ce nu putem vorbi despre o cădere în
sălbăticie? Pentru că la apariția marinarilor, psihicul lor sare iarăși înspre
super-ego, pentru că marinarii reprezintă pentru copii o nouă intrare în
societate. Un om normal se comportă civilizat în societate. Când dispare
contextul social, acea persoană este capabilă de fapte groaznice. El când se va
întoarce în societate, își va relua comportamentul normal.
Care este mesajul
romanului? „Maybe
there is a beast…maybe it's only us” (Simon). Oamenii nu se nasc perfecți și nu societatea îi corupe pe (cum ziceau luminiștii
francezi). Societatea umană este bestială și necivilizată pentru că așa suntem
noi. Nu societatea ne face monștrii, ci noi dăm tonul realităților sociale. Omul
este un „zoon politikon”, zicea
Aristotel, adică un animal social. Omul este și devine om doar în condițiile
conviețuirii într-un polis guvernat de legi și cutume sociale unanim acceptate.
Dacă aceste constrângeri dispar, omul își pierde umanitatea și devine (temporar
sau definitiv) un …. animal…
Comentarii
Trimiteți un comentariu