Treceți la conținutul principal

Meditând la opera lui JRR Tolkien...prima parte



”Stăpânul Inelelor” vs. ”Stăpânul Inelului”
           În urmă cu câteva zile am citit opinia unui ”conferențiar” cu privire la Stăpânul Inelelor și am rămas consternat... acesta își exprima un punct de vedere cel puțin inedit : ar fi mai corect ca această capodoperă a lui JRR Tolkien să fie intitulată ”Stăpânul Inelului” și nu ”Stăpânul Inelelor”. Autorul, în concepția conferențiarului, nu a ales bine titlul cărții fiindcă tema centrală a cărții nu se centrază pe stăpânirea Inelelor ci pe bătălia privind posesia Inelului Suprem. Din această cauză (miza principală fiind stăpânirea Inelului Suprem, celelalte nouăsprezece inele aproape nefiind menționate) ar fi mai potrivit ca trilogia să fie intitulată ”The lord of the ring”. Oare Tolkien a fost chiar atât de neglijent încât a putut să comită o asemenea greșeală sau conferențiarul nostru nu a înțeles ideea fundamentală care stă în spatele acestei capodopere tolkiene ?
Pentru a oferi un răspuns la această dilemă, în primul rând trebuie să facem o comparație între Silmarillion și Stapânul Inelelor. Nu vom începe să povestim aceste două cărți ci vom încerca să extragem ideile principale din aceste două opere.
         Tema principală a cărții Silmarillion gravitează în jurul lui Feanor, un elf genial dar care avea un orgoliu pe măsura inteligenței sale. Acesta crează trei silmarilii, pietre prețioase în care investește tot ceea ce are mai prețios în interiorul ființei sale. Problema principală apare în momentul în care Morgoth fură aceste silmarilii. Feanor dorește cu tot dinadinsul să își recupereze creațiile și din această dorință se naște firul narativ al romanului.

         Aici apar câteva idei care trebuie evidențiate : Feanore nu crează silmariile din răutate sau mânat de dorințe negative. De aceea când îi sunt furate, el își pierde o parte din ființa sa și ar da orice pentru a le recupera. Când el se revoltă împotriva Ainurilor nu o face din aceleași motive ca și Morgoth sau Sauron (dorința de dominație) ci dintr-un sentiment de revoltă motivat de inacțiunea Ainurilor. Dacă zeii nu fac nimic el în schimb va face... Din această cauză este potrivit titlul de Silmarillion, pentru că ele constituiesc piatra de fundație a întregului șir narativ.
Dar oare în cazul Stapanului Inelelor care este baza pe care se construiește narațiunea? În prima fază, am fi tentați să răspundem Inelele Puterii. Dar dacă am da acest răspuns am cădea în capcana în care a intrat și conferențiarul nostru...cheia romanului nu stă în Inelele Puterii. Dar dacă acestea nu constituie fundația pe care este așezat romanul atunci...care este soluția?
Inelele puterii sunt o rezultantă a acțiunii și nu cauza acesteia. Tolkien nu este interesat nici o secundă să ne focalizăm privirea pe Inele ci pe creatorul acestora, fiindcă baza acțiunii o constituie dorința lui Sauron (the evil wishes of Sauron). Inelele Puterii s-au născut din această dorință, iar când Tolkien ne vorbește despre Stăpânul Inelelor nu se referă la lupta pentru controlul Inelului Suprem ci la personajul a cărui dorințe a dus la crearea Inelelor. Din această cauză romanul este intitulat Stăpânul Inelelor.
Greșeala conferențiarului nostru a constat în focalizarea greșită, el luând ca și punct de reper creația (Inelele Puterii) nu creatorul (Sauron). Dacă Tolkien ar fi vrut să ne concentrăm asupra Inelelor Puterii și asupra luptei pentru stăpânirea acestora (în special a Inelului Suprem) atunci conferențiarul nostru ar fi avut dreptate, dar cum intenția autorului era alta...
P.S. – Pe venerabilul nostru conferențiar îl cheamă dr.Silviu Tatu și articolul lui îl puteți vedea aici.
Update : în partea a doua ne vom ocupa de dorința lui Sauron și motivul pentru care aceasta este tema centrală a trilogiei.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre traducerea cărților din seria ”Harry Potter”

       U răsc căr ț ile din seria Harry Potter. Dar nu pe cele scrise de JK Rowling ci pe cele traduse în română. Pur   ș i simplu nu pot fi citite   ș i senza ț ia pe care o ai atunci când le parcurgi  se aseamănă cu mestecatul nisipului.      Ceea ce nu a în ț eles stimabila traducătoare este faptul că Harry Potter nu este o carte destinată exclusiv copiilor, la fel cum nici Stăpânul Inelelor (o altă capodoperă a genului fantasy) nu este o carte adresată doar tinerilor. Seria Harry Potter fără nici o problemă poate fi încadrată în categoria bildungsroman-ului. De aceea nu o în ț eleg pe traducătoare atunci când aceasta spune că a tradus substantivele proprii fiindcă copii nu în ț eleg foarte bine actiunea din cauza   termenilor engleze ș ti.  Această concepție este ciudată pentru că procentul copiilor (între 5-15 ani) care cunosc engleza este mai mare decât procentul vorbitorilor adul ț i de engleză (25-40 ani). Totu ș i trăim in   ț ara unde engleza se studiază chiar   ș i la grădi

A fost Andrei Șaguna mason?

Dacă ar fi să fim cinstiți, am spune că nu știm (cu siguranță). Noi putem doar să speculăm. Cel mai frecvent argument adus în sprijimul acestei teorii, este faptul că el purta la piept, în portretele oficiale, crucea malteză. Analizând această problemă vedem că asistăm la o confuzie. Ordinul Suveran de Malta (sau Cavalerii Ioaniți) nu are nimic de a face cu Masoneria. Este grav să confunzi cavalerii de Malta cu masoneria, această situație aseamănându-se cu confuzia dintre poliție și armata. Crucea malteză era (și este) des folosită în insignii, decorații și alte simboluri oficiale ale statelor din sec 19.  Ce sunt acele decorații pe care el le purta?  .       Șaguna poartă la gât, legată la capătul unui lanţ de aur, o cruce pectorală – însemn al demnităţii arhiepiscopale, care-i conferă, prin tradiţie, dreptul de „stavrofor”     Fixată pe o panglică roşie tivită cu alb, distincţia – cizelată în forma unei cruci de aceleaşi două culori, surmontată de o coroană aurită şi unită d

Este ”Harry Potter” o carte pentru copii ?

O scrisoare trimisă de JK Rowling agentului ei literar. Click pentru mărire... . Astăzi majoritatea oamenilor consideră că seria cărților ”Harry Potter” este destinată copiilor. Jo Rowling scrie cu mâna ei în scrisoarea din stânga faptul că seria este destinată copiilor cu vârsta de 9 - 12 ani. Deci... caz închis? Nu, nici pe departe. După părerea mea ”Harry Potter” este un bildungsroman , romanul formării unei personalități. Într-adevăr el a fost conceput ca și o serie pentru copii, dar acest lucru a fost gândit înaintea scrierii efective a întregii serii de 7 cărți. Dacă gândim întrebarea din perspectiva primului roman (singurul care era scris când Jo a scris această scrisoare) putem spune cu siguranță faptul că avem de a face cu un roman pentru copii. Dar dacă citim ultimele două romane ( HP and half-blood prince & HP and the deathly hallows) nu mai putem să zicem că aceste cărți sunt pentru copii. Într-adevăr seria ar trebui începută de un copil de 10-12 ani, dar ea ar tre